Våga förstå användaren

Vi måste våga tänka på ett annat sätt för att förstå användarens perspektiv. Vad människor säger och tänker är inte samma sak som de egentligen gör.  Jag tror att människor har en stark tilltro till att de vet vad vad de gör men när det väl kommer till kritan görs något helt annat.

Jag tänker på mig själv, vet jag vad jag gör alltid, hur mycket är tanke, handling utan reflektion? Människans hjärna är komplex och reagerar på inlärt beteende som inte alltid är medvetet.

Här kan du läsa om olika metoder för att fånga användarens perspektiv, på sidan 29-68 hittar du din inspiration. Det behöver faktiskt inte vara så krångligt. Prova att arbeta bredvid en annan person eller sätt dig i väntrummet och se vad som händer. Be att få följa med en person på besöket hos er eller varför inte ge användaren av tjänsten möjlighet att dokumentera sin vardag själv med bilder. Kan bli spännande utfall.

Human Centered Design hjälper mig att förstå, ur ett bredare perspektiv, hur människans vardag formas och vilka behov som är viktiga. Här hittar du några verktyg som är vanliga att använda i designprocessen, min favorit är absolut kortleken. Design tool kit 

Denna bild kommer från Design for life, Juhan Sonin, 30 miljoner amerikanare är utan sjukvårdsförsäkring. Han har tagit fram kort för att man själv ska kunna bli inspirerad av att ta hand om sin hälsa. Ett bra exempel på hur design kan användas.
www.healthaxioms.com

Vad har du för tips att dela med dig av?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *