Sno kundens idé

Att ta idéer från dem som använder tjänsten mest är ett väldigt effektivt arbetssätt. I viss litteratur och forskning inom design snubblar man ganska fort på uttrycket lead users (alltså ledande användare).

I boken tjänsteinnovation hittar jag hissnande siffror om skillnaden att använda sig av de ”ledande användarnas” idéer kopplade till sådana idéer som en sån som jag kan komma på dvs en medelålders projektledare 😉 Det verkar både ekonomiskt och smart sätt för att utveckla verksamheten.

IMG_20160108_090736

Jag var i början av december på konferens, Service Convention Sweden . Blev verkligen så inspirerad. Per Kristensson som har skrivit denna bok var med och hade en föreläsning om just hur vi skapar värde i organisationerna samt är det inte en tjänst vi levererar i stället för varor och produkter? Fick mig en del tankeställare här. På vägen hem från konferensen fick jag se IKEAS reklam, de sålde soffmys/ fredagsmys istället för soffor och möbler. Det handlar alltså om vilket värde som en verksamhet levererar och vad tjänsten gör för kunden.

En annan av föreläsarna på CSC var Lorna Ross , det som fastnade mest från hennes förläsning var ”sjukvården tävlar med helt andra företag idag, vi kan inte förutspå vad som kommer att hända” . Hennes föreläsning gav mig hissnande perspektiv på de system som vi bygger upp i sjukvården, de är så komplexa så att människor kommer att hitta andra vägar en de som organisationen har tänkt att ”kunden” ska gå. Vad kommer det att innebära i framtiden?

Jag funderar nu på vilket värde/ tjänst levererar vården? Är det att ge en intervention och sedan avslut eller är vården en del av människans hela värdekedja? För att ta reda på värdet måste jag bli mer uppmärksam på vilka som är vårdens ledande användare och sedan ”sno”, med värdighet, deras idéer för att utveckla framtidens vård.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *