Se genom någon annans ögon

Går det att se och uppleva samma sak som någon annan? Hur kan vi förstå någon annans perspektiv? Finns det metoder för att förstå någon annans perspektiv och är det nödvändigt?

Matas av en robot?
Min upplevelse är att det är himla svårt att verkligen förstå hur någon annan upplever något. Som ett eget exempel kan jag nämna detta med robotmatning. Jag var nämligen ganska emot detta tills jag hörde Sten Hemmingsson som är uppfinnare till en matrobot.

Hans funktionsnedsättning gjorde att han hade behov av att få hjälp med att bli matad och började undersöka marknaden. Eftersom det inte fanns något robot började han själv att utveckla en robot som fyllde hans behov. Den skulle vara enkel att använda, smidig och se trevlig ut på matbordet.

Se filmen nedan så ser ni att han har lyckats. Fantastiskt! Jag trodde att det skulle vara hemskt och känslokallt att bli matad av en robot, istället ser jag nu en människa som har fått friheten tillbaka, nämligen att kunna äta själv i sin egen takt oberoende av andra människor.

”Empathic design”
För att kunna känna och förstå någon annans perspektiv måste jag få hjälp att vända på perspektivet. Därför är jag så glad för att jag har ramlat in på detta med design, jag har nämligen fått en hel del nya verktyg just för detta ändamål.

Inom designvärlden så kallas detta för ”Empathic design” detta för att kunna tillverka en produkt som inte ens kunden vet att den behöver men som fyller en viktig funktion och ett omedvetet behov (tänk bara, vem visste för 5 år sedan att man behövde en surfplatta?!). Här kan du läsa mer om de olika stegen. 

Är detta nödvändigt då, att förstå någon annan?
Ja det tror jag att det är. Ska vi kunna utveckla tjänster och produkter behöver vi kunna ha metoder för att förstå vad behovet är. Lyckas man förstå behovet kan också en produkt eller tjänst utvecklas så att en helt ny funktion tar form och fyller ett helt oanat behov som löser många problem. En annan aspekt är också att förstå användaren så att man inte råkar plocka bort något viktigt ur en process eller tjänst. Spännande! Se gärna mitt inlägg om designa för alla sinnen.

”Empathic design” i sjukvården
Tror jag är nödvändig för att utveckla vården framåt. Det är absolut en pusselbit som vi måste bli bättre på. Sen får man inte glömma bort att man kommer ganska långt med att en och annan gång prova på hur det är att få sina tänder borstade av någon annan, körd i en säng i lång korridor eller bara slå sig ner i väntrummet och se vad som händer där.

Roboten Bestic

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *